Tuesday, March 30, 2010

PKR KIAN RAPUH

Perkembangan terbaru ini memburukkan lagi krisis dalam PKR. Makin ramai pemimpin dan ahli meninggalkan parti tersebut kerana hilang keyakinan. Antara yang keluar ialah Ahli Parlimen Bayan Baru, Zahrain Mohamed Hashim, Ahli Parlimen Nibong Tebal, Tan Tee Beng dan Ahli Parlimen, Bagan Serai, Mohsin Fadzli Samsuri. Ini menjadikan PKR kehilangan empat Ahli Parlimennya dalam tempoh terdekat.

Apa yang berlaku ini sebagai tamparan hebat kepada Anwar Ibrahim selaku pimpinan utama PKR. Sebagai bintang paling menyinar dalam PKR. Anwar sentiasa ada alasan kepada segala-galanya. Semua ini berlaku kerana kesilapan memilih calon ketika pilihan raya lalu. Beliau meletakkan kesalahan kepada mereka yang keluar dan melabelkan mereka sebagai ‘Hang Lompat’.

Kita hanya senyum lalu timbul tanda tanya mengapa Anwar tidak melihat kesalahan sendiri. Bukankah semua ini berlaku kerana pendekatan politik beliau yang telah mempertaruhkan kepentingan agama dan bangsa? Bukankah PKR tidak lagi menjunjung perlembagaan? Bukankah ia ada kaitan dengan masalah moral beliau tetapi rakyat yang akhirnya mahu diheret sama? Bukankah beliau yang ghairah mengundang campur tangan asing?

Kita amat berharap Anwar dapat bermuhasabah. Ramai rakan seperjuangan yang meninggalkan beliau, tahu siapa sebenarnya Anwar.
Antara rumusan mereka termasuk bekas sahabat karib, S. Nallakarupan, Anwar adalah putar alam, yang sanggup melakukan apa sahaja demi kepentingan dirinya sendiri. Ramai yang sudah terpedaya termasuk mereka yang dekat dengannya. Sebahagian daripada kitalah yang telah tersalah memilih dan mengangkat Anwar selama ini. Kepada yang masih taksub dengan beliau,

Renung-renungkan lah dan jika perlu lakukan sembahyang hajat. Makin ramai yang telah mendapat petunjuk Ilahi.

No comments:

Post a Comment